Kontrakty na modernizację linii 201, kontynuacja prac między Lęborkiem a Słupskiem na linii 202, koniec prac na linii do gdyńskiego portu oraz na „bajpasie kartuskim” – to najważniejsze osiągnięcia minionego roku w województwie pomorskim, którymi chwali się zarządca infrastruktury. Według PKP PLK był to rok pod tym względem przełomowy. W planach jest dalsza rozbudowa sieci kolejowej, mająca przede wszystkim usprawnić dostęp do trójmiejskich portów, a także zapewnić obsługę elektrowni jądrowej.
We wrześniu PKP PLK podpisały z konsorcjum PPM-T – Trakcja – ZRK DOM wartą 1,3 mld zł umowę na modernizację i rozbudowę linii 201 na odcinku
Somonino – Gdańsk Osowa. Zadanie to obejmuje też elektryfikację linii 229 między Glinczem a Kartuzami. W grudniu zawarto kolejny kontrakt (1,25 mld zł), obejmujący tym razem
odcinek Kościerzyna – Somonino i linię 214 Somonino – Kartuzy – tu wykonawcą został Budimex.
– Realizacja inwestycji, w tym dobudowa drugiego toru wraz z elektryfikacją, stworzy nowe możliwości podróżowania koleją dla mieszkańców tej części regionu. Jest również istotna z punktu widzenia rozwoju portu morskiego w Gdyni. Wartość prac na obu odcinkach to około 2,5 mld zł netto – przypomina zarządca infrastruktury. Na czas przebudowy trasą objazdową będzie tzw. bajpas kartuski, na który pociągi
powróciły w marcu. Inną inwestycją, która doczekała się zakończenia w tym samym miesiącu, była modernizacja linii 229 na odcinku Glincz – Kartuzy wraz ze stacją w Kartuzach. Dzięki nowej łącznicy w Kartuzach pociągi jadące w kierunku Gdańska nie muszą zmieniać czoła.
Kolejną ukończoną w ubiegłym roku inwestycją była
poprawa kolejowego dostępu do Portu Gdynia. – Dzięki modernizacji 115 km torów, nowym wiaduktom i rozjazdom do nabrzeży dojeżdżają dłuższe i cięższe pociągi, które mogą zabrać więcej ładunków – wyjaśnia znaczenie przedsięwzięcia zarządca infrastruktury. Prace kosztowały blisko 1,9 mld zł netto. Były dofinansowane przez Unię Europejską ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Kontynuowana jest modernizacja i rozbudowa
linii 202 między Lęborkiem a Słupskiem za ok. 1,8 mld zł. Do 2026 r. ma tu powstać drugi tor, dzięki czemu przepustowość linii znacząco wzrośnie. Prędkość maksymalna pociągów pasażerskich zostanie podniesiona do 160 km/h. Wszystkie przystanki i stacje zostaną przebudowane, a dodatkowo ich sieć uzupełnią nowe punkty zatrzymania. W 2029 r. ma zakończyć się przebudowa odcinka Gdynia Chylonia – Lębork (
trwa procedura wyboru wykonawcy).
W toku są też przygotowania do utworzenia
kolejowego dostępu do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. PKP PLK planują modernizację linii 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią 229 na stacji Steknica. Dopełnieniem inwestycji będzie modernizacja linii 229 na odcinku Lębork – Łeba. Pierwsze przetargi na roboty budowlane zarządca chce ogłosić jeszcze w tym roku. Deklarowany termin zakończenia to rok 2029. Alternatywnym dojazdem do elektrowni podczas jej budowy i eksploatacji będzie nieczynny dziś odcinek linii 229 Kartuzy – Lębork, na którego modernizację
przetarg ogłoszono w grudniu. – Zmodernizowana trasa umożliwi także dojazd do Trójmiasta przez Kartuzy dla zachodniej części woj. pomorskiego, zwłaszcza dla podróżnych ze Słupska i Lęborka, podczas zamknięć torowych na zaplanowanej do modernizacji linii 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork – dodaje spółka.